Kannanotot ja lausunnot
Kauppakamari antaa ja siltä pyydetään erilaisia kannanottoja ja lausuntoja.
Vuosi 2024
- Lausunto: Maantieverkon nopeusrahoitusohjeen päivittäminen, lausunto kriteerien vaikutuksista (2.7.)
- Sarvikangas Kaava lausunto Etelä-Savon kauppakamari (6.5.)
- Lausunto Sarvikankaan tuulivoimahankkeen YVA-selostuksesta (29.4.)
Vuosi 2023
- Henkilöjunaliikenteen palvelut 2030-luvulla (19.5.)
- Mielipidekirjoitus: Jäänmurtajahankinnat ovat kriittinen osa liikenne- ja teollisuuspolitiikkaa (1.3.)
- Valtion väyläverkon investointiohjelman luonnos vuosille 2024-2031 (28.2.)
Vuosi 2022
- Väyläverkon investointiohjelma 2023-2030 lausunto (2.5.)
- Mielipide_Mlin kk-osasto_Kauppakamari sotejärjestelyt_22.2.2022.pdf (22.2.)
- Mielipide: Euroopan TEN-T verkon päivitys (25.1.)
Vuosi 2021
- Raideliikenteen ostot lausunto 23.9.2021.pdf (23.9.)
- Lausunto: Väyläverkon investointiohjelma (14.9.)
- Osastojen kuntavaaliteesit: Mikkeli, Pieksämäki, Savonlinna.
- Mielipide: Itä-Suomi tarvitsee Diakonia-ammattikorkeakoulun Pieksämäen kampukselta valmistuvia (6.3.)
- Lausunto: Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021-2032 ja suunnitelman vaikutusten arviointi (23.2.)
Vuosi 2020
- Lausunto: Maakunta- ja soteuudistukseen liittyvästä lainsäädännöstä (18.9.)
- Vetoomus: Itäisen Suomen toimiva ja kestävä infra edistää koko maan kilpailukykyä (1.9.)
- Mielipide: Jätelain uudistus uhka eteläsavolaisille yrityksille ja kiertotaloudelle (28.5.)
- Lausunto Laajakaistalain muutoksesta (30.4.)
- Aloite maakuntahallitukselle selviytymissuunnitelmasta (15.4.)
- Liikenteen taloudellinen merkitys huomioitava 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (15.1.)
Vuosi 2019
- Syyskokoustiedote: Etelä-Savosta nopeiden tietoverkkojen kärkimaakunta (12.12.)
- Etelä-Savon vuoden 2018 yhteisövero oli 50 miljoonaa euroa (13.11.)
- Vetoomus Pieksämäki-Jyväskylä aamujunavuorojen säilyttämiseksi (21.10.)
- Kannanotto: Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopisto LUT:n vuotuisten tohtori- sekä maisteritutkintokattojen realistinen nosto (4.10.)
- Alueellisesta kuljetustuesta tulee tehdä pysyvä tukimuoto – kuljetustuen tulee kasvaa ja kehittyä muuttuvia olosuhteita vastaavaksi (20.9.)
- PK-yritykset haluavat kasvaa ja investoida – luvitukseen tarvitaan sujuvoittamista (29.3.)
- Kauppakamarit vaativat liikenteelle uutta rahoitusmallia (18.3.)